משפחת קאסוטו

 

בס"ד
רקע אפשרי של השם קאסוטו
 תקציר ההרצאה מאת דוד קאסוטו
משפחת קאסוטו-cassuto הינה משפחה ידועה מהעיר פירנסה, בבדיקה קפדנית של מיקרופילם שבו יומן מסע של משה חיים קאסוטו יוצא ברור כי שם המשפחה של מחבר היומן הוא cafsuto .
אישור לכתיב זה אפשר למצוא בשער של ספר תפילה, בעברית כמובן, שיצא בפירנסה בשנת תק"ט 1749 הנזכר באחד המאמרים של מ' בניהו (תרביץ ל"ח תשל"ט) שם אחד האנשים שהביאו ספר תפילה זה לדפוס הוא משה חיים קאפסוטו, אשר ככל הנראה הוא אכן הנוסע המוזכר. ע"פ המסורת שבמשפחת קאסוטו מהעיר פירנצה, וגם על סמך מסמכים משפחתיים, ארע המעבר מצירוף האותיות fs  (כפי שנכתבו בעבר) לצירוף האותיות ss  במחצית הראשונה שי המאה 19. עם זאת רבה לשעבר של קהילת מילאנו ד"ר י' לארס הסב את תשומת לבנו לעובדה כי עפ"י מסמכים שבדק נראה כי מעבר זה מצוי לפעמים כבר במחצית הראשונה של המאה 18 באשר למקור השם של משפחה זו, כדאי להזכיר את מה ששיער סבי,משה חיים קאסוטו (היסטוריון ופרשן התנ"ך), שכך סיפר לנו: "יהודים שבאו בימי קדם מארץ ישראל לצפון אפריקה התיישבו כנראה בעיר  גאפסה/קאפסה cafsa   הסמוכה לגאבס אשר בתוניסיה. לאחר זמן, עקב רדיפות המוחידון 1159  עזבו אחדים עיר זו והתיישבו במקום אחר, כיוון שבאו מן העיר גאפסה/קאפסה נקראו cafsut  ( הסיומת ut  היא ברברית, והיא מבטאת את המוצא. כך השמות בכבוט, רחמוט, ביסמוט וכ"ו). במרוצת הזמן המשפחה עברה כנראה מצפון אפריקה אל חצי האי האיברי, ושם נוספה לשמה הסיומת o . כך היה השם ל cafsuto ובדורות האחרונים באיטליה, בגלל הקושי בדיקציה של s אחרי f הפך ל cassuto.
במאה ה16 הותר לבני קאפסוטו להתגורר מחוץ לגטו בפירנה בגלל ייחוסם הלבנטיני, אך מאוחר יותר העדיפו לעבור לגטו כדי להתקרב למוסדות יהודיים.
השם קאפסוטו נמצא בסוף המאה ה16 בתוניסיה ויתכן שזה היה שם של משפחה שנותרה בתוניסיה עצמה. השם נמצא גם בעיר תומר שבפורטוגל לפני הגירוש מ 1497. ניתן איפוא לשחזר את תנועת המשפחה מארץ ישראל לתוניסיה ומשם לפורטוגל ומפורטוגל היגרו כנראה לאסיה הקטנה ומשם הגיעו כיהודים לבנטיניים לסיינה, לפירנסה ולליבורנו ומשם חזרו לארץ ישראל, השם רווח גם במצרים אך אלה מוצאם היה מאיטליה.
מסקנות:
1.     מכאן ניתן ללמוד את מקורו של השם קאפסוטו/קאסוטו .
2.     מכאן ניתן ללמוד את מוצאו של בעל השם.
 לסיכום: למרות שהשם קאפסוטו/ קאסוטו מצטייר כאחד שמוצאו מאיטליה או פורטוגל או מצרים, מסתבר כי כולם יוצאי העיר קאפסה/ גאפסה שבתוניסיה. 
ט.ל.ח       

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

משפחת לומברוזו/לומברוסו

משפחת לומברוזו/לומברוסו היא משפחה עתיקת יומין שמקורה בספרד. בשנת רנ"ב-1492 עם תחילת הגרוש מספרד, פוזרה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *