רבי עוזיאל אלחאייך זצ"ל

רבי עוזיאל בר מרדכי אלחאייך זצ"ל (המכונה רבי גזייל) מגדול דייני תוניס במאה ה18 -19 היה גדול ועצום בתורה. למד אצל אביו רבי מרדכי זצ"ל . רבי דוד נג'אר זצ"ל ואצל רבי נתן בורג'ל (הראשון) זצ"ל (שלושת אלה מתלמידיו של רבי אברהם טייב זצ"ל באבא סידי). רבי עוזיאל חיבר שני ספרים ידועים ומפורסמים .האחד "משכנות הרועים" –ליוורנו תר"כ-1860

 

הספר כולל פסקי הלכה ותשובות שהשיב בענייני הלכות "אבן העזר" "וחושן המשפט".
בספר זה מופיעה בעמוד ק"ג תקנה שנקראת "תקנת קצמת דייאר אלחם מתע אלתוואנסה ומתע אלגראנה" תקנת הבשר לשתי הקהילות מי קונה ממי ומי מוכר למי וממי מותר לקנות וכ"ו. בשנת תרנ"ה-1795 חתום על תקנת מצוקת הדיור יחד עם תשע דינים נוספים ובראשם רבי שלמה אלפאסי זצ"ל הספר השני הוא "חיים וחסד"- ליוורנו תרכ"ה-1865

 

ספר זה מחולק לשני חלקים האחד "מערתה דייני" הספדים על דייני תוניס . החלק השני הוא "מערתה שחסידי תשעה הספדים על חסידי תוניס.

הספר "משכנות הרועים" ידוע ומקובל מאוד בתוניסיה בפרט ובצפון אפריקה בכלל, הספר הוא אחד משלושת הספרים שעליהם מתבססים כל חכמי תוניס וצפון אפריקה בפסקי הלכה.
השנים הנוספים,
א. "שולחנו של אברהם" לרבי אברהם הכהן יצחקי זצ"ל ליוורנו תרכ"ה-1865.
ב. "ערך השולחן" לרבי יצחק טייב זצ"ל לדוורנו לקנ"א-1791 . לשלושת הספרים נתנו סימן "שמ"ע ישרא"ל"- ש'-שולחן. מ'-משכנות, ע'- ערך.

לא ברור מתי נתמנה לדיין אך בשנת תקמ"א-1781 אנו פוגשים אותו לראשונה חתום על ההסכמה לספר "עץ החיים-אשל אברהם" כאשר הפותח הוא רבי יוסף הכהן זצ"ל והשישי שהוא האחרון רבי עוזיאל אלחאייך זצ"ל.

שנה לאחר מכן בשנת תקמ"ב-1782 הוא נימצא חתום הסכמה לספר "יכין ובועז" כאשר הפותח הוא רבי יוסף הכהן זצ"ל והשישי הוא רבי עוזיאל אלחאייך זצ"ל.

בספר "משכנות הרועים" כותב רבי עוזיאל אלחאייך זצ"ל במערכת שין דף שנ"ח ע"ב כי בשנת שמר"ה נפשי-תקמ"ה-1785 שהה בכפר נאבל בגלל המגפה שפרצה בתוניס ונישאר שם אולי כשנתיים ימים.

רבי יוסף הכהן טנוג'י זצ"ל בספרו "תולדות חכמי תונס" כותב על חיבורים נוספים אשר חלקם נשאר בכ"י וחלקם לא ברור. ישנו חיבור על הרמב"ם "שושנת המלך" אשר לא ברור מה עלה בגורלו, וכמו כן כ"י השלמה ל"מערתא דחסידי" אשר נמכר לבית מדרש לרבנים בניו יורק, וכן הספר "מערת המכפלה" המוזכר בספר "משכנות הרועים בדפים. יד, צט, קו. ועוד כ"י חידושים על הש"ס וקונטרס בדיני מוקצה ונולד הנקרא "איילת השחר".

תאריך פטירתו לא ידוע במדויק אלה רק מהשערות בלבד. ב"תולדות חכמי תוניס" כתוב כי ספרו "משכנות הרועים" הודפס כ40 שנה לאחר מות. הספר הודפס בשנת תר"כ-1860 יוצא שהוא נפטר בשנת תק"פ-1820 .

ב"משכנות הרועים" בדף מ"א ע'ב חתום יחד עם רבי יצחק טייב זצ"ל "החתום בסדר עולה כמשפט ש' שלו"ם ר'ב ליצירה כי"ר". יוצא שנת תקע"ח-1818. וזאת חתימתו האחרונה שנמצאה.

לכן ניתן לקבוע בברור כי בן השנים תקע"ח-1818 לתק"פ-1820 לא היה בין החיים.

ליקט וערך יוסי פרי

 

 

משכנות הרועים - אלחיך, עזיאל

חיים וחסד - אלחיך, עזיאל

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

רבי פראג'י בר שמואל עלוש זצ"ל

  רבי פראג'י בר שמואל עלוש תלמיד חכם ונבון  והוא אחיו של רבי יוסף (סוסו)  …

One comment

  1. The page on R' Ysthak Elhaik has dispeared. Why

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *