ברכת הכוהנים בתפילת "נעילה"

מנהג יהודי תוניסיה לכנס את הנשים ( נשים כלות בנות, נכדות ) מעזרת הנשים לבית הכנסת בעת ברכת הכוהנים שלפני שעת הנעילה.

מנהג ייחודי זה הוא רב חשיבות בקרב יהודי תוניסיה והוא נהוג מדורי דורות.
בשעת הברכה מתאספים כל בני המשפחה מסביב לסב או לאב, שמכנס תחת טליתו את כל בני המשפחה לרבות תינוקות רכים.

המחזה הוא מרהיב עין: אין רואים בבית-הכנסת כי אם טליתות פרושות.
גם הנשים והבנות עוזבות בשעה זו את עזרת הנשים וניגשות תחת הטלית הפרושה של הסב או של ראש המשפחה.

מנהג זה זכה לביקורות קשות ( כאן בארץ )בשל עירוב הנשים עם קהל הגברים בבית הכנסת – ומאידך הביקורת זכתה לקיטונות של כעס בשל הפגיעה במנהג התוניסאי.
יש הסוברים כי מנהג זה הונהג גם בקהילות ונציה, ייתכן גם כי המנהג הובא ע"י קהילת יהודי ליבורנו – איטליה אשר היגרה לתוניסיה בסוף המאה ה-16, ואומץ בקרב קהילות התואנסה,……

מנהג ייחודי ומרגש זה, היה חלק מנוף ילדותי ונעוריי , עדיין חקוקים בזכרוני אותם רגעי אושר של ברכת הכוהנים להם חיכיתי בקוצר רוח כשטליתו של אבא ז"ל פרוסה מעל כולנו.
הצטופפנו כאיש אחד, רעיה, בנות ובנים, כלה, נכדות ונכדים תחת טליתו כשכל אחד מאיתנו מושך אותו לעבר ראשו פן לא יכוסה חלילה ומחכים בחרדת קודש לזכות להתברך מפיו של אבא.

עם סיום הנעילה החל תור הנשיקות והאיחולים איש את רעהו בברכת " כמרה עאם אכור " שפרושו : שנזכה גם בשנה הבאה … הגברים נשארו בבית הכנסת לברכת הלבנה …ואילו אנחנו הילדים בדרכנו הביתה יחד עם הנשים נהנו מאכילת החבוש החום ( ספרג'ל ) שהושרה באבקת ציפורן ( קרונפל ) ושהוכן ימים קודם לכן אותו עיטרנו בציפורנים שלמות וחילקנו למתפללים , ניחוחו החזק הקל על הצום לאורך יום הכיפורים ….
אנחנו המשכנו במנהג זה גם בארץ עד הסתלקותו של אבי עליו השלום.

אני סבורה כי מנהג זה של שיתוף נשים ברגעי חיתום היום הקדוש מסמל לכידות, אחדות ומחבר בין כל בני המשפחה, יופיו והדרו ראוי לשמש אור לעדות אחרות , חשוב לשמר כל קרן וקרן באור הזה, אור החיים של עם ישראל..
כל מנהג ייחודי מוסיף משהו לעושר הכללי וע"י התייחדותנו אנו יוצרים בניין מפואר ומרהיב של שיעור קומתה של אומתנו.

התמונה המצורפת של ברכת הכוהנים בכיכר הסמוכה לבית הכנסת הגדול ב- AVENUE DE PARIS -תוניס הבירה.ׁאמצע המאה הקודמת- קולקצית קלוד סיטבון..

יהי רצון שתהיה בנו היכולת הנכונה לנווט ובכך נוכל לברור ולהבחין את הטוב ביותר למען עצמנו ולמען הסובבים ממקום טהור ונקי, ותהיה בנו היכולת לקבלה ונהיה מלאי אור ,שתשהה במעוננו ,אחווה ורעות , שמחה ואהבה רבה , הברכה והשלום.
ערב מבורך לכולכם וגמר חתימה טובה לכולכם אהוביי וחבריי היקרים.

מאת מירי אלקלעי

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

ליל הושענא רבא

בס"ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *