משפחת טאפייא-טאפייה

 

בס"ד
משפחת טאפייא/טאפייה מוצאה מספרד. לאחר הגרוש נדדה לליוורנו שבאיטליה ומשם חלק מבני המשפחה נדדו לתוניס.
בחלק שנותר באיטליה אנו פוגשים את רבי אברהם חיים טאפייה זצ"ל חתום שלישי בשנת תקע"ט-1819 יחד עם רבי שלמה בר דוד מלאך זצ"ל ועם רבי שמואל בר משה הכהן זצ"ל על ההסכמה ל"תוספות רבנו פרץ" בשם רבני ליוורנו.באותה שנה חתום יחד עם רבי שלמה בר דוד חיים מלאך זצ"ל ועוד תשעה דינים מהעיר ליוורנו על מכתב לרבני המבורג מופיע בספר "אלה דברי הברית" משנת תקע"ט-1819.
ובשנת תקפ"ז-1827 אנו שוב פוגשים את רבי אברהם חיים טאפייא זצ"ל חתום שלישי על הספר"יושב אהלים" לרבי אברהם בר יצחק ענתיבי זצ"ל בשם רבני ליוורנו.
בשנת תקפ"ח -1828 חתום רבי אברהם טאפיא זצ"ל על תשובה בספר "יד אבשלום"לרבי אברהם בלעיש זצ"ל בדף י"ב יחד עם רבי שלמה בר דוד חיים מלאך ועם רבי יעקב אבוקאייא זצ"ל.
רבי יצחק בר אברהם טאפייה זצ"ל אין בידי פרטים מיוחדים על חיו. מה שכן אנו יודעים כי היה אב"ד לקהילה הפורטוגיזיס/גורנים בתוניס אחר פטירתו של רבי אברהם פינסי זצ"ל בשנת תרמ"ח- 1888 הוא  נושא בתואר le grand rabbin"  " בניגוד לקודמיו בתפקיד שנשאו בתואר "חכם באשי". הוא חתום על מספר תקנות ותנאים בספר פנקס הקהילה היהודית הפורטוגזית בתוניס.בשנת תרנ"ב-1892 חתום כרב ראשי על תקנה מן הדיינים והק"ק בדבר סדר הישיבת "עץ חיים". בשנת תרנ"ג-1893 חתום על שובר הק"ק הי"ו ביד סי' גבריאל ואלנסי הבן בענין כלי הכסף שהיו אצלו בפיקדון מטעם הק"ק הי"ו מסרם לדיינים והושמו בארון הק"ק הי"ו. באותה שנה הוא חתום יחד עם רבי אליהו חי בורג'ל ורבי מרדכי סמאג'א על מעשה בית דין בענין הר' יעקב די חיים שלום. רבי יצחק טאפייא היה אב"ד דק"ק פורטוגיזיס בתונס בתקופה שבה כיהן רבי אליהו חי בורג"ל השני כראש הרבנים הוא גיסו של רבי דוד בונאן כמו שכותב בנו רבי יצחק בונאן בהקדמתו לספר אוהל ישרים משנת התרי"ז וזה לשונו עלה אתי בגורלי גיס"א דנהרא עסיק באורייתא תדירא החכם השלם והכולל שלמה משנתו ודעת צלולה סולת נקייה כמהר"ר יצחק טאפייא ^ ע"ש ובספר צדק ושלום נדפס תרנ"ז עמודים כותב עליו שבזקנותו בעת שהיה אב"ד היה נכנע הכנעה גמורה בפני מנהיגי ק"ק פורטוגיזיס השתלטנים וחתם על מכתב סרוב להכיר בקריאתו של רבי אליהו חי בורג"ל ראש הרבנים לכנס אסיפה ועשה זאת מפחדו מראשי ק"ק פורטוגיזיס כשהובא לפני הממשלה אמר שהוא חתם בלי לדעת את תוכן הדברים הכתובים שם וכשנתבקש לבקש סליחה מראש הרבנים על סרובו אמר שהוא ירא מאימת הקהל אולי יסקלוהו כי הוא איש זקן השר שהכיר בטיבם של אותם.
הוא חתום בהסכמה לספר "פתח השער" לרבי יצחק כמוס חדאד בשנת תרמ"ח-1888 .הוא חתום גם בהסכמה לספר "פרי קדש" לרבי צמח בר נתן הלוי זצ"ל "בעשור א' לחודש תמוז שנת אל הנער הזה התפללתי –תרנ"ו-1896 .
בשנת תרנ"ט -1899 יוצא צו ע"י שלטונות צרפת על איחוד הקהילות התואנסא והגרנה בתוניס לקהילה אחד תחת הנהגה של רב ראשי אחד בלבד. רבי יצחק טאפייה זצ"ל היה הרוח החיה מאחורי יחדו הקהילות.
הכיתוב באדום לקוח מהספר "פנקס הקהילה היהודית הפורטוגזית בתוניס"-יצחק אברהמי
ט.ל.ח

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

משפחת לומברוזו/לומברוסו

משפחת לומברוזו/לומברוסו היא משפחה עתיקת יומין שמקורה בספרד. בשנת רנ"ב-1492 עם תחילת הגרוש מספרד, פוזרה …

3 תגובות

  1. יצחק גבריאל מימראן

    שלום שלום לכל הגולשים היקרים,
    רבי יצחק טאפיא כמו כן חתום על הסכמה לס' פתח השער לר' יצחק כמוס חדאד זצ"ל, נמצא בהיברו בוקס.

  2. יצחק גבריאל מימראן

    רבי אברהם חיים טאפייה כמו כן חתום על פסקי דינים, בספר "אלה דברי הברית" – האמבורג – נמצא בהיברו בוקס

  3. רבי יצחק תודה על העדכונים נעדכן בזמן הקרוב.
    בברכה
    יוסי פרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *