רבי דוד קדושים

 

בס"ד
אליעזר בן יהודה של ג'רבה
לאחר כעשר שנות מחקר על קהילת ג'רבה, וכתיבת הספר "מסורת במבחן" על קהילה מופלאה זו, נסעתי לבקר שם, שבועיים לפני פרוץ המהפכה בתוניסיה.
הטיול לג'רבה היה מעין נסיעה במנהרת הזמן. הסתובבתי בין הסמטאות וחיפשתי לראות את ר' כלפון משה יוצא מאחת מבתי הכנסת. העבר וההווה התערבבו והתמונות במציאות התמזגו עם התמונות שראיתי בדמיוני כל השנים. רבים מתיאורי נחום סלושץ בספרו "האי פליא" על קהילת ג'רבה היו עדיין רלוונטיים. הצביון הייחודי והקסום של המקום נשאר.
האנשים התחלפו, אך אדם יקר אחד נותר מדור הנפילים: המורה והמנהל דוד קדושים. להיפגש עימו הייתה חוויה יוצאת דופן. דוד קדושים שהיה ממייסדי המפעל החינוכי "דבר עברית" כחלק מהפעילות הציונות של "עטרת ציון", עדיין משמש כמנהל בית הספר המכונה היום "תורה וחינוך".
עד היווסדו של המוסד "דבר עברית" בשנת 1943, הייה המעללם מערכת חינוך בלעדית בחארה הכבירה, שיועדה לבנים בלבד וכללה רק לימודי קודש.
מטרתה העיקרית של מערכת החינוך "דבר עברית" הייתה להנחיל את השפה העברית ולהפכה לשפה חיה ומדוברת. מפעל חשוב זה חולל מהפכה חינוכית בג'רבה, שהתבטאה בלימוד תכנים חדשים, מעבר ללימוד עברית, כמו לימודי חשבון, גיאוגרפיה, שינוי בסגל המורים, בשיטות לימוד חדשות ובשינוי מהפכני של הכללת הבנות, שעד אז לא למדו באף מסגרת פורמאלית, במערכת החינוך.

 

המנהל דוד קדושים ואשתו ממשכים להתגורר במקום, למרות שילדיהם כבר חיים מחוץ לתוניסיה. דוד מקדיש, עדיין את כל עיתותיו ומרצו בבית הספר במסירות נדירה, למרות גילו המתקדם. אשתו צביה,שעבדה בבית הספר כמורה שנים רבות, פרשה מעבודתה רק לפני שנים ספורות, אך עדיין מלווה את בית הספר וביתה עדיין משמש כמרכז פדגוגי, וכחדר המורים.
הגענו לביתם בשבת בצהרים ללא הודעה מוקדמת ומצאנו אותם בעיצומה של ישיבה חינוכית עם צוות המורות של בית הספר לבנות שעסקה בפעילות חג החנוכה והתנהלה בשפה עברית רהוטה. הוזמנו להיכנס לביתם והצטרפנו לפגישת הצוות. עם חלק מהמורות נפגשנו כבר בתפילת ערב שבת עם התלמידות בבית הספר. בפגישה החינוכית השתתפה גם אשת דוד קדושים המכונה בפי המורות "המורה צביה".
התקבלנו בברכה, ודוד קדושים וצביה שמחו להסביר ולספר על מפעל החינוכי של בית הספר, שהוא בעצם מפעל חייהם בכל ימות השבוע, כולל שבתות וחגים ומעבר לשעות העבודה המקובלות.
במוצאי שבת, כשהגענו שוב לצלמם, מצאנו את דוד עסוק בצביעת חנוכייה לבית הספר, ואשתו צביה הראתה לנו תצלומים, אך לא של ילדיה, או נכדיה הביולוגים, אלא של ילדיה- תלמידי בית הספר.
אכן דוד קדושים הוא אליעזר בן יהודה של ג'רבה.   
כתבה: ד"ר רבקה נגר, מחברת הספר "מסורת במבחן"

דוד קדושים

 

המורה צביה

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

סיפורה של משפחת אמרוסי

הפעם, זו אינה תגובה, זהו הסיפור המובטח על שורשיה של משפחתנו – אמרוסי, עמרוסי או …

One comment

  1. כל הכבוד נכון אישיות מיוחדת במינה גזע נכחד ממשיך את הלפיד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *