חודש אלול

 החודש השישי מניסן והשנים עשר לחשבון השנה מתשרי. הוא לעולם חסר בן כ"ט יום, ראש חודש לעולם ב' ימים, ב' דראש חודש שהוא א' אלול אינו חל אלא בימי אבד"ו ולא בימי גה"ז.
הקדמונים נתנו סימן לימים נוראים המתחילים מחודש אלול ונגמרים בהושענא רבא, הפסוק "אריה שאג מי לא יירא" ר"ת א'לול ר'אש השנה י'ום כיפור ה'שענא רבא, סימן נוסף שנתנו הקדמונים הוא "א'ני ל'דודי ו'דודי ל'י". חודש אלול נקרא גם "חודש הרחמים והסליחות".שמו של החודש כשאר שמות החודשים הובא מגלות בבל ומקורו במילה "אולולו" שפרושה באכדית "קציר" בלוח גזר נקרא חודש אלול "ירח קיץ" שפירושו קציצת תאנים על שם אסוף הפרות בתקופה זאת.

מזלו של החודש הוא בתולה.

 

 אסמכתא במקורות הקושרת את הכינוי "בתולה" עם ערך התשובה. "שובי בתולת ישראל שובי אל עריך אלה" (ירמיהו ל"א כ').
באלול יש בכוחנו לנקות את  "גיליון ההתנהגות שלנו" ולהחזירו למצב "בתולי" בעזרת הכוח של מזל בתולה.                                                                        חודש אלול מסמן את תחילתה של תקופה בת 40 יום הנקראת "עת רצון", זוהי תקופה של סליחות וחשבון נפש שמסתיימת ביום כיפור בתפילת נעילה,            זמן זה מיוחס על פי המסורת לאירועי "מתן תורה". שלאחר שבירת הלוחות הראשונים ולאחר חטא העגל חוזר משה רבינו להר לתקופה נוספת של 40 יום, שתחילתה בראש חודש אלול ובסופה הוא יורד מהר סיני ביום הכיפורים עם בשורה של סליחה ומחילה כשהלוחות השניים בידיו.

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

חודש כסלו

  חודש כסלו הוא החודש התשיעי מניסן והשלישי מחודש תשרי. אורכו של החודש משתנה. בשנה …

3 תגובות

  1. בס"ד
    בלוח גזר החודש הזה נקרא 'ירח קץ', וההשערה בלבד משערת כי מדובר בחודש בו קוטפים את פירות הקיץ ובעיקר התאנים הוא חודש אלול.
    מתוך עיון בכתבי רבי כלפון משה הכהן זצ"ל עולה כי הוא קורא לחודש זה גם: 'אלול המרוצה' או 'אלול הרחמים'.

  2. שלום עזרייה

    במחילת כבוד
    הפסוק בנביא עמוס
    הוא:
    אריה שאג, מי לא יירא
    ובנביא הושע:
    אחרי ה' ילכו כאריה ישאג

    אלול טוב ומבורך
    ותודה על כל הטוב

  3. שלום אתה צודק תוקן.
    תודה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *