הרבנים לבית עידאן זצ"ל

 
משפחת עידאן ידועה כמשפחת רבנים, אבי המשפחה רבי כליפה עידאן זצ"ל נפטר בשנת תרל"ט-1877. היו שלוש בנים, רבי אברהם זצ"ל נפטר בשנת תרע"ז-1917, רבי אהרון זצ"ל ורבי משה עידאן זצ"ל נפטר בשנת תרנ"ד-1894 שהיה מבין הראשונים שהביא את חכמת הקבלה לאי ג'רבה.
אחד החכמים בג'רבה שאל את רבי מסעוד הכהן אלחדאד ראש ישיבת המקובלים "בית אל" בירושלים מה דעתו על רבי משה עידאן וענה לו רבי מסעוד דע לך כי רבי משה עידאן יחיד בדורו בחכמת הקבלה אפילו בארץ ישראל.מסופר שבזמן הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת שהה הרב רבי משה עידאן בברכה כשעה תמימה.
רבי משה עידאן שימש כרב בעיר גאבס, ושם חיבר את ספריו. רוב ספריו היו בתורת הנסתר ומעטים בתורת הנגלה. מהם נזכיר את ספרו "חג הפסח" פרוש על הגדה, ואת "תהילה למשה" פרוש על ספר תהילים אשר עסקו בחכמת הקבלה, וכן חיבר את "שעשוע מצוה" חרוזים במתכונת האזהרות על תרי"ג מצוות לפי שיטת הרמב"ם, ואת הספר "תפארת משה" אשר הוצא לאור על ידי בנו רבי דוד בבית הדפוס שהקים בג'רבה. וכן את "תורת משה" ו "מגן אבות"
רבי משה עידאן היה ידוע כאדם ישר ענו וצדיק אשר זכה לכינוי "המקובל האלוקי". לרבי משה ארבעה בנים, רבי מכלוף, רבי דוד ורבי נסים ורבי ציון עידאן זצ"ל אשר נפטר בחיי אביו.
 ליקט וערך יוסי פרי
רבי מכלוף עידאן זצ"ל
רבי מכלוף עידאן זצ"ל היה רבה של "חארה הזגירה" בג'רבה.בראשית דרכו שימש כמלמד תינוקות של בית רבן, הוא הצליח במלאכת קודש זו והעמיד תלמידים רבים ששמשו כשוחטים, סופרים, מלמדים ודיינים בערי תוניסיה,אחר כך נתמנה ע"י רבי משה זקן מאזוז זצ"ל לרבה של חארה הזגירה. הוא היה מפורסם כרב חסיד וקדוש וספריו שיצאו לאור הם: "עמר נקא" "מנחת ערב" "מלוא העומר" ו"חסד ואמת" "עמר טהרה" רבי מכלוף עידאן נפטר י"ח כסלו שנת תש"ז-1947
 רבי מכלוף עידאן זצ"ל
רבי דוד עידאן זצ"ל
רבי דוד עידאן זצ"ל היה יותר עסקן ציבור, הוא יסד את בית הדפוס הראשון בג'רבה בשנת תרע"ג שנקרא "דפוס הציוני" בבית הדפוס עבד המדפיס הידוע יוסף בן נתנאל הלוי אשר מחשש שקללת עזרא הסופר (כל לוי אשר לא יעלה לארץ ישראל כדי לקחת חלק בבנית ה"בית השני" לא יגמור את שנתו) תרבוץ עליו היה שוהה 11 חודש בג'רבה וחודש אחת בעיר תוניס עיר הולדתו. בבית דפוס זה הדפיסו למעלה משש מאות ספרים ולא רק של חכמי ג'רבה כי אם גם של רבני אלג'יר, מרוקו והסביבה שטרחו להגיע לג'רבה. רבי דוד שימש במשך מספר שנים כ"שייך" הקהילה היהודית בג'רבה. רבי דוד  חיבר גם את הספר "משכיל לדוד" שימש כרב, חזן, בעל תוקע, מוהל, שוחט ומלמד תינוקות במספר ערים בתוניסיה. נפטר א' כסלו שנת תשט"ז-1955.
 
רבי דוד עידאן זצ"ל
 רבי נסים עידאן זצ"ל
 
רבי נסים עידאן זצ"ל שימש בקודש בתפקידים של רב, שוחט, מוהל, דרשן ומלמד תינוקות של בית רבן בכמה ערים, בתחילה היה בעיר בן-גרדאן, ואחר כך עבר לתסתור ולקירואן,רבי נסים עידאן חיבר את הספר "זית רענן".  ובסוף ימיו חזר לעיר מולדתו ג'רבה ושם נפטר.
רבי נסים עידאן זצ"ל

אודות יוסי פרי

עוד כתבה שתעניין אתכם

משפחת כרטוזו/קרדוזו

   בס"ד ראשון מבני משפחת כרטוזו/קרדוזו הוא אברהם מיכאל קרדוזו אשר נולד בשנת שפ"ז-1627 בריו סקו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *